Menu

Azul

22 lutego 2020 - Informacje

Znasz ich śmieszne niebieskie płytki podłogowe z tymi szalonymi wzorami. W Azul próbujesz zmienić te kolorowe portugalskie kafelki w stylową podłogę, a to trudniejsze niż myślisz.

Azul to wspaniała, abstrakcyjna gra w układanie płytek autorstwa Michaela Kieslinga i Plan B Games. Celem jest zdobycie kolorowych portugalskich kafelków w niektórych miejscach na siatce 5 × 5 na osobistej planszy gracza. W trakcie gry prawdopodobnie chcesz umieścić płytki jak najbliżej siebie, ale na końcu dostajesz także punkty za pełne rzędy, kolumny lub pełne zestawy kolorów. Ten ostatni w szczególności oznacza, że ​​twoje płytki tego koloru są co najmniej trochę rozproszone po całej planszy.

Poza tym, że jest piękną grą, być może najpiękniejszą grą wydaną w zeszłym roku, jest również bardzo genialna. Zasady są niewiarygodnie proste, ale jak przystało na dobrą grę abstrakcyjną, w tej prostej konstrukcji wciąż jest dużo głębi.

Gra składa się z dwóch elementów. Pierwszy to talerz na stole, a właściwie talerze na stole, a właściwie przestrzeń między nimi. Na środku stołu znajduje się siedem małych okrągłych talerzy, a każda runda jest umieszczana z czterema kwadratowymi płytkami z torby. Pomiędzy tymi wszystkimi znakami, pośrodku, znajduje się żeton gracza rozpoczynającego.

Drugim elementem w grze jest twoja plansza gracza. Tutaj płytki muszą zostać ostatecznie umieszczone. Na tej planszy gracza widać cztery rzeczy. Zobaczysz siatkę 5 × 5 z kolorowymi obszarami, tak że każdy wiersz zawiera tylko 1 obszar każdego koloru.

Na odwrocie planszy gracza, dla odmiany, widać niebarwną siatkę, ale wciąż są pieniądze, że nie powinny być płytek tego samego koloru z rzędu.

Po lewej stronie widać miejsca do umieszczenia kafelka. To jest jak kolejka. Pierwszy rząd ma wolne miejsce, drugie dwa i ostatnie pięć dostępnych miejsc na płytki. Na górze planszy gracza znajduje się ścieżka punktowa, a na dole ścieżka, na której umieszcza się płytki, których nie można było umieścić w rundzie.

Zacznijmy od wyjaśnienia, jak je umieścić, czy nie?

Teraz z kolei musisz wziąć wszystkie dostępne płytki jednego koloru z jednego z siedmiu naczyń lub ze środka, jeśli są płytki. Jeśli więc na kafelku znajdują się czerwone, żółte i dwa niebieskie kafelki, możesz na przykład wziąć dwie niebieskie kafelki. W każdym razie kafelki, których nie wybierzesz, znajdą się na środku. W ten sposób układane są płytki, które mogą wziąć wszyscy gracze.

Jeśli zabrałeś płytki z miski, umieść je w lewej części planszy gracza w jednej z pięciu kolejek. Oczywiste jest, że znajdujesz się na linii, w której są dwa dostępne miejsca, ale nie jest to konieczne. Później możesz wypełnić puste miejsca płytkami tego samego koloru, więc umieść te dwie niebieskie płytki w piątej kolejce. Jeśli chcesz umieścić te dwa niebieskie kafelki w pierwszym rzędzie, jest to również możliwe, ale oznacza to, że jest tylko jedno dostępne miejsce, w którym nie możesz umieścić drugiego kafelka. Następnie musisz umieścić kafelek, którego nie możesz umieścić na dole planszy gracza. Nie możesz również umieszczać kafelka w kolejce, w której kafelek tego samego koloru znajduje się już w następnym rzędzie. Każda płytka, która nie jest umieszczona, jest warta kilku negatywów.

Wszyscy biorą płytki i umieszczają je w kolejkach obok siatki, aż wszystkie płytki na środku stołu zostaną złapane. Kończysz rundę pełną kolejką płytek tego samego koloru, pół pustymi kolejkami, całkowicie pustymi kolejkami i być może kilkoma płytkami, których nie mogłeś umieścić na torze ujemnym.

Następnie idziesz wzdłuż kolejek, od góry do dołu. Jeśli kolejka jest pełna, umieść jeden z płytek w wyznaczonym miejscu w sąsiednim rzędzie. Nieużywane płytki wracają do pudełka. Oznacza to, że jeśli kolejka czterech jest pełna czerwonych płytek, możesz umieścić jedną z tych czerwonych płytek na czerwonym kwadracie w rzędzie czwartym, a pozostałe trzy czerwone płytki w kolejce wrócą do pudełka.

Następnie dostajesz punkty za to miejsce. Patrzysz, ile płytek sąsiaduje z zainstalowanym kafelkiem, plus sam kafelek, i otrzymujesz tyle punktów. Załóżmy więc, że czerwona płytka jest umieszczona na środku krzyża i ma sąsiada po każdej stronie, więc otrzymujesz trzy punkty za tę płytkę dwa razy. Jeśli kafelek jest całkowicie sam, bez sąsiadów, nadal otrzymujesz punkt za umieszczenie. Fajnie co?

W każdej rundzie sprawdzane jest również, czy gra się zakończyła, czyli wtedy, gdy ktoś zbudował cały rząd płytek. Następnie następuje końcowa liczba. Następnie dostajesz dwa dodatkowe punkty za każdy pełny rząd, siedem punktów za każdą kompletną kolumnę, a na koniec dostajesz kolejne dziesięć punktów za każdy kompletny zestaw kolorowych płytek.

Tak było wtedy, Azul. To fantastyczna abstrakcyjna gra rodzinna, która z pewnością jest jedną z jej mocnych stron, wspaniale wygląda ze wszystkimi kolorami, wzorami i mocnymi elementami gry.

Moim zdaniem gra charakteryzuje się głównie wzajemnym oddziaływaniem między graczami w rundzie. To jest najbardziej interesujące w Azul.

Na początku rundy nadal masz dużą swobodę w wyborze płytek, ale im więcej tur odbyło się w rundzie, tym więcej interakcji zachodzi między różnymi graczami, ponieważ jest mniej opcji i konsekwencji. dokonywania pewnych wyborów stają się coraz bardziej jasne.

Ta interakcja polega na zmianie stanu tablicy. Biorąc płytkę z jednego z naczyń, a to naprawdę musi być tylko jeden, możesz wywrócić całą grę do góry nogami.

Na przykład, jeśli były tylko trzy niebieskie płytki na środku, idealne dla Josa po twojej turze, ponieważ trzy płytki przesunęły się na środek, nagle dodano pięć niebieskich płytek, a Jos otrzymałby również dwa punkty minus. To jest mniej zabawne dla Jos. Ale Sarah uwielbia to, co zrobiłeś. Zamiast samotnej żółtej płytki na środku są teraz dwie i to wystarczy, aby ukończyć jej zestaw żółtych płytek.

W ten sposób zawsze starasz się oszacować, obliczyć, jaki wpływ ma pobranie określonej liczby i rodzaju płytek z jednego z naczyń lub z zapasu w środku na stan gry. Nie tylko teraz, nie tylko dla przeciwników w następnej turze, ale także dla ciebie kilka tur później. Przynajmniej masz nadzieję, że wszystko zostanie wybrane dokładnie tak, aby działało oczywiście na twoją korzyść.

Nie chcesz, abyś wziął cały stos czarnych płytek w ostatniej turze, których nie możesz już legalnie umieścić na swoim talerzu. Będzie to kosztowało dużo punktów.

Nie możesz po prostu oszaleć. Jeśli chcesz to zrobić dobrze i chcesz zdobyć dużo punktów w trakcie gry, a na końcu musisz dobrze układać kafelki. Chcesz powoli poszerzać swoją pracę, aby zdobywać coraz więcej punktów z każdym umieszczanym kafelkiem. Z tego powodu chcesz, aby każda runda w każdym rzędzie, najlepiej mieć kafelek o określonym kolorze i potrzebujesz innej liczby kafelków w kolejce, aby faktycznie umieścić ten kafelek w rzędzie obok, ta gra jest naprawdę najostrzejsza grał z cięcia.

Azul ma wystarczająco dużo głębi, aby bawić każdego entuzjastę gry, ale ponadto zasady są wystarczająco proste, aby spodobać się grze rodzinnej. Jest to jedna z moich ulubionych gier z 2017 roku, dlatego dostaje cztery kciuki do góry.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.