Menu

Azul

15 lipca 2019 - Informacje

Znasz ich zabawne niebieskie płytki podłogowe z tymi szalonymi wzorami. W Azul próbujesz zamienić te jaskrawo kolorowe portugalskie kafelki w stylową podłogę i jest to trudniejsze niż myślisz.

Azul to wspaniała, abstrakcyjna gra układania płytek autorstwa Michaela Kieslinga i Plan B Games. Celem jest posiadanie kolorowych portugalskich kafelków na niektórych miejscach w siatce 5 × 5 na osobistej planszy gracza. Podczas gry prawdopodobnie chcesz umieścić swoje płytki jak najbliżej siebie, ale na końcu otrzymasz również punkty za pełne wiersze, kolumny lub kompletne zestawy kolorów. Ten ostatni w szczególności oznacza, że ​​twoje płytki tego koloru są przynajmniej trochę rozrzucone po całej planszy.

Poza tym, że jest to piękna gra, być może najpiękniejsza gra, która została wydana w zeszłym roku, jest również bardzo pomysłowa. Zasady są niewiarygodnie proste, ale jak przystało na dobrą grę abstrakcyjną, w tej prostej konstrukcji wciąż jest dużo głębi.

Gra składa się z dwóch elementów. Pierwszy to talerz na stole, a właściwie talerze na stole, a właściwie przestrzeń między nimi. Pośrodku stołu znajduje się siedem małych okrągłych płytek, a na każdej z tych płytek cztery okrągłe płytki są umieszczane z torby, cztery kwadratowe płytki. Pomiędzy tymi wszystkimi znakami, pośrodku, znajduje się początkowa płytka gracza.

Drugim elementem w grze jest plansza gracza. Tutaj płytki muszą zostać ostatecznie umieszczone. Widzisz cztery rzeczy na tej planszy gracza. Widzisz siatkę 5 × 5 z kolorowymi obszarami, tak że każdy rząd zawiera tylko 1 obszar każdego koloru.

Na odwrocie twojej planszy gracza, aby zobaczyć odmianę, widzisz kolorową siatkę, ale wciąż są pieniądze, które nie powinny zawierać płytek tego samego koloru z rzędu.

Po lewej stronie widać miejsca, w których można umieścić kafelek. To jest jak kolejka. Pierwszy rząd ma dostępne miejsce, drugie dwa i ostatnie pięć dostępnych pól na kafelki. Na górze planszy gracza znajdziesz ścieżkę punktacji, a na dole ślad, na którym kładziesz płytki, których nie możesz umieścić w rundzie.

Zacznijmy od wyjaśnienia, w jaki sposób można je umieścić, czy nie?

Teraz w swojej kolejce musisz wziąć wszystkie dostępne płytki jednego koloru z jednego z siedmiu naczyń lub z centrum, jeśli są płytki. Jeśli więc na kafelku znajduje się czerwony, żółty i dwa niebieskie kafelki, możesz wybrać na przykład dwie niebieskie płytki. W każdym przypadku kafelki, których nie wybierzesz, trafiają do centrum. W ten sposób układane są tam płytki, które mogą wziąć wszyscy gracze.

Jeśli zabrałeś płytki z miski, umieść je w lewej części planszy gracza w jednej z pięciu kolejek. Jest oczywiste, że znajdziesz je w linii, w której są dwa dostępne miejsca, ale nie jest to konieczne. Możesz wypełnić otwarte przestrzenie później, używając płytek tego samego koloru, więc umieść te dwie niebieskie płytki w piątej kolejce. Jeśli chcesz umieścić te dwie niebieskie płytki w pierwszym rzędzie, jest to również możliwe, ale oznacza to, że ponieważ jest tylko jedno dostępne miejsce, nie możesz umieścić drugiej płytki. Następnie musisz umieścić płytkę, której nie można umieścić na dole planszy gracza. Nie możesz umieścić płytki w kolejce, w której płytka z tym samym kolorem znajduje się już w rzędzie obok niej. Każda płytka, która nie jest umieszczona, jest warta kilku negatywów.

Każdy bierze płytki i umieszcza je w kolejkach obok siatki, dopóki nie zostaną złapane wszystkie płytki na środku stołu. Kończysz rundę pełną kolejką płytek tego samego koloru, na wpół pustych kolejek, zupełnie pustych kolejek i być może kilku płytek, których nie możesz umieścić na torze minusów.

Potem idziesz wzdłuż kolejek, od góry do dołu. Gdy kolejka jest pełna, umieść jedną z płytek w wyznaczonym miejscu w następnym rzędzie. Nieużywane kafelki wracają do pudełka. Oznacza to, że jeśli kolejka czterech jest pełna czerwonych kafelków, możesz umieścić jedną z tych czerwonych płytek na czerwonym kwadracie w czwartym rzędzie, pozostałe trzy czerwone kafelki w kolejce wrócą do pudełka.

Następnie dostajesz punkty za to miejsce. Sprawdzasz, ile płytek sąsiaduje z zainstalowanym kafelkiem, a także sam kafelek i otrzymujesz tyle punktów. Przypuśćmy więc, że czerwony kafelek jest umieszczony na środku krzyża i ma sąsiada po każdej stronie, więc otrzymujesz trzy punkty za tę płytkę dwukrotnie. Jeśli kafelek jest całkowicie sam, bez sąsiadów, nadal otrzymujesz punkt za umieszczenie. Eh?

W każdej rundzie sprawdzane jest również, czy gra się skończyła, czyli kiedy ktoś zbudował cały rząd płytek. Potem następuje ostateczna liczba. Otrzymujesz dwa kolejne punkty za każdy pełny rząd, siedem punktów za każdą pełną kolumnę, a na koniec otrzymujesz kolejne dziesięć punktów za każdy kompletny zestaw kolorowych płytek, które posiadasz.

To było wtedy, Azul. Jest to fantastyczna, abstrakcyjna gra rodzinna, która z pewnością jest jedną z jej mocnych stron, wygląda wspaniale ze wszystkimi kolorami, wzorami i mocnymi elementami gry.

Jeśli o mnie chodzi, gra charakteryzuje się przede wszystkim narastaniem interakcji między graczami w rundzie. To jest najbardziej interesujące w Azul.

Na początku rundy nadal masz dużą swobodę w wyborze płytek, ale im więcej tur w rundzie, tym więcej interakcji zachodzi między różnymi graczami, ponieważ jest mniej opcji i konsekwencji. podejmowania pewnych wyborów staje się coraz bardziej jasne.

Ta interakcja polega na zmianie stanu planszy. Biorąc płytkę z jednej z naczyń, a to naprawdę musi być tylko jedna, możesz odwrócić całą grę do góry nogami.

Na przykład, jeśli w środku były tylko trzy niebieskie kafelki, idealne dla Jos, po twojej turze, ponieważ trzy płytki przesunęły się na środek, pięć niebieskich jest teraz dodanych nagle, a Jos również otrzymałby dwa punkty minus. To mniej zabawy dla Jos. Ale Sara po prostu kocha to, co zrobiłeś. Zamiast samotnego żółtego kafelka na środku, są teraz dwa, i to jest dokładnie tyle, aby wypełnić jej zestaw żółtych płytek.

W ten sposób zawsze starasz się oszacować, obliczyć, jaki jest wpływ określonej liczby i rodzaju płytek z jednego naczynia lub z zapasu w środku na stan gry. Nie tylko teraz, nie tylko dla twoich przeciwników w następnej turze, ale także dla siebie kilka tur później. Przynajmniej masz nadzieję, że wszystko zostanie wybrane dokładnie tak, aby oczywiście działało na Twoją korzyść.

Nie chcesz, abyś wziął cały stos czarnych płytek w ostatniej turze, którego nie możesz już legalnie umieścić na talerzu. To będzie Cię kosztować wiele punktów.

Nie możesz po prostu szaleć. Jeśli chcesz zrobić to dobrze i chcesz zdobyć wiele punktów w trakcie gry, a na końcu musisz zbudować swoją płytkę dobrze. Chcesz powoli poszerzać swoją pracę, aby zdobywać coraz więcej punktów z każdym nowym kafelkiem, który umieścisz. Z tego powodu chcesz, aby każda runda w każdym rzędzie, najlepiej, aby mieć płytkę o określonym kolorze i potrzebujesz innej liczby płytek na kolejkę, aby faktycznie uzyskać ten kafelek w rzędzie obok, ta gra jest naprawdę najostrzejsza odgrywał cięcie.

Azul ma wystarczającą głębię, by zabawiać każdego entuzjastę gier, ale dodatkowo zasady są wystarczająco proste, aby przemawiać do gry rodzinnej. Jest to jedna z moich ulubionych gier od 2017 roku, dlatego dostaje tylko cztery kciuki.

http://www.pandasc.pl/
http://www.planszowadabrowa.pl/
http://www.gamesworld.com.pl/
http://uzyrafy.pl/
http://www.ajma.pl/
http://pansolo.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.