Menu

Master of Orion

24 lutego 2018 - Informacje
Master of Orion

Przegląd

Chiński generał, strateg wojskowy i filozof, Sun Tzu, powiedział: “Walka i podbój we wszystkich naszych bitwach nie jest najwyższą doskonałością; najwyższa doskonałość polega na przełamywaniu oporu wroga bez walki. “W tej grze gracze angażują się w walkę zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Gracze szybko dowiedzą się, że podróż do zwycięstwa można pokonać na wielu drogach … w kosmosie.

Mistrz of Orion, zaprojektowany przez Ekaterinę Gorn, Igor Sklyuev i wydany przez Cryptozoic Entertainment, składa się z 1 płyty głównej (używanej do śledzenia punktów zwycięstwa i rund granych), 6 płyt cywilizacyjnych (bardziej jak grube tafle, naprawdę i podwójnie jednostronnie), 1 żeton Pierwszego Gracza, 10 “-1 / -3” żetonów Moralnych, 4 “+ 50 / + 100” żetonów Zwycięstwa, 1 Okrągły znacznik, 60 drewnianych kostek (w 4 różnych kolorach, 15 kostek na kolor), 90 kart struktury i 8 kart doradcy. Jakość komponentu gry jest doskonała. Karty, plansze i arkusze są grube i trwałe, a ilustracje są szczegółowe i kolorowe, dodając elementy tematyczne do gry, aby narysować gracza.

Przygotowanie galaktyki

Aby skonfigurować grę, najpierw każdy z graczy powinien wybrać wybraną przez siebie planszę Cywilizacji lub losowo je rozdać. Po jednej stronie planety cywilizacji leży ludzka rasa. Ta rasa jest dobra dla początkujących lub dla tych, którzy chcą, aby gra była zrównoważona. Z drugiej strony jest jedna z sześciu różnych ras, z których każda ma swoje wady i zalety, dając graczom w sumie siedem wyścigów do wyboru. Zauważ, że żadna cywilizacja nie ma ogromnej przewagi nad drugą. Gdy gracze wybiorą swoją cywilizację, każ im umieścić ją przed sobą i odłóż wszystkie niezaznaczone plansze Cywilizacji z powrotem do pola gry.

Po drugie, umieszczaj centralną tablicę, co dziwne, nie w środku obszaru gry, ale z boku. Umieść znacznik rundy na początkowym “obrączkowym” polu na torze rundy na płycie centralnej.

Po trzecie, każdemu z graczy należy zestaw 15 kolorowych kostek tego samego koloru, umieszczając wszystkie nieużywane z powrotem w pudełku. Niech każdy gracz umieści jedną kostkę na swoich początkowych zasobach cywilizacyjnych (żywność, flota i produkcja). co jest oznaczone kółkiem. Następnie każdy z graczy powinien umieścić kostkę na szczycie toru Morale na planszy Cywilizacji na polu “10”. Na koniec każdy z graczy powinien umieścić kostkę na punkcie zerowym Punktów Zwycięstwa na płycie Centrali. Wszystkie pozostałe kostki powinny znajdować się po jednej stronie planszy Cywilizacji gracza.

Po czwarte, przetasuj karty doradcy i losowo wybierz pięć. Umieść te wyciągnięte karty doradców odkryte obok planszy Centralnej, gdzie wszyscy gracze mogą je zobaczyć. Wszystkie pozostałe karty doradcy są zwracane do pudełka gry.

Po piąte, przetasuj karty struktury. Rozdaj każdemu graczowi pięć kart, zakryte. Gracze powinni przejrzeć swoje karty i mogą, opcjonalnie, odrzucić dowolną liczbę kart, a następnie otrzymać ponownie taką samą liczbę kart, ale tylko raz na grę. Zbierz wszystkie odrzucone karty, ponownie przetasuj talię Struktura i połóż ją zakryte obok planszy Centralnej. Jest to talię ciągnięcia struktury na czas trwania gry.

To wszystko dla zestawu gier. Określ, kto będzie pierwszym graczem i daj mu token Pierwszego Gracza.

Wprowadzenie do cywilizacji, doradców i struktur

Karty i plansze cywilizacji odgrywają ważną rolę i muszą być jasno zrozumiane, jeśli gracz ma mieć jakąkolwiek nadzieję na podbicie galaktyki. Każdy z tych składników gry jest tutaj podsumowany.

Rada Cywilizacji

Każda plansza cywilizacji ma trzy główne role. Pierwszym z nich jest śledzenie, ile zasobów gracz otrzymuje podczas gry, które będą nieustannie przesuwać się w rundach. Drugi to śledzenie morale cywilizacji gracza, które może wpłynąć na to, co cywilizacja gracza jest gotowa zrobić. Trzeci to pomoc w śledzeniu działań, które gracz może przyjąć domyślnie.

Ścieżka Morale określa, jak popularny jest gracz z wybraną cywilizacją. Na początku gry gracz nie może popełnić błędu. W trakcie gry gracz może podejmować decyzje, które negatywnie wpływają na ogólne morale, poprzez nadmierne wywieranie wpływu na cywilizację lub atakowanie przez przeciwnika. Jeśli morale cywilizacji spadnie poniżej sześciu, nie będą już budować nowych struktur. Gracz może także stracić grę, jeśli obniży morale swojej cywilizacji.

Ścieżka zasobów wskazuje, ile żywności, floty i produkcji jest dostępne dla gracza podczas rund gry. Zasoby są wydawane jak waluta w grze, z różnymi kartami Struktury wymagającymi określonej ilości zasobów do grania. Ścieżka zasobów jest podzielona na trzy kolumny. Daleko lewa zapewnia bardzo niewiele zasobów, ale zwiększa liczbę kostek, kart i morale dostępnych dla gracza. Środkowa kolumna nie zapewnia żadnych dodatkowych kart ani zranionego morale i daje graczowi cztery kostki. Pomyśl o tym jako o “słodkim punkcie”. Z prawej strony gracz zaczyna opodatkować swoją cywilizację poprzez nadmierną siłę i popyt. Gracz otrzyma pięć kostek, ale za cenę obniżenia morale swojej cywilizacji.

Sekcja Akcje / Kolejność rundy tablicy Cywilizacji przedstawia graczowi podsumowanie przebiegu rundy i najczęściej wykonywane akcje. Konkretnie: Budowa, Eksploracja, Badania, Handel, Propaganda, Atak i Kontrakt.

Doradcy są niezależnymi niezależnymi ekspertami, którzy będą pracować dla każdej cywilizacji, która obecnie uiszcza opłatę. Każdy doradca zapewnia specjalną korzyść i unikalne zasady, które są dostępne tylko dla gracza, który ma obecnie doradcę na liście płac. Tylko jedna karta doradcy może być kontrolowana przez gracza na raz, ale gracz zawsze może zatrudnić nowego doradcę, jeśli chce zmienić strategię i taktykę.

Części jednej karty doradcy (wszystkie są różne, ale mają taką samą strukturę układu kart):

A) Nazwa doradcy
B) Zasoby wytworzone przez doradcę
C) Główny efekt doradcy
D) Efekt pomocniczy doradcy (w tym przypadku należy zarezerwować kostkę)

Karty struktur

Karty struktury zapewniają trzy korzyści. Po pierwsze, mogą przyznawać punkty zwycięstwa gracza natychmiast lub na końcu gry. Po drugie, zapewniają zasoby. Po trzecie wreszcie mogą przyznawać dodatkowe działania i korzyści. Każdy gracz ma dostęp do czterech “systemów” w galaktyce Oriona. Systemy są wizualnie reprezentowane w grze jako kolumny ułożonych kart. Kiedy gracz tworzy kartę Struktury, może albo umieścić ją w nowej kolumnie, o ile nie ma już więcej niż czterech kolumn kart, albo umieścić kartę Struktura na wierzchu poprzednio odtwarzanej karty Struktury.

Budowanie systemu nie jest czymś, co gracz powinien lekceważyć. Tylko najwyższa karta w systemie (ostatnia karta rozegrana w tym systemie) zapewnia efekt karty i jest uważana za “aktywną”. Kiedy odtwarzana jest karta Struktury, zapewnia ona tylko zasoby wskazane u góry karty Struktura. Ponadto każda karta struktury ma symbol identyfikujący jej typ. Gracze mogą zdobywać dodatkowe punkty, budując systemy o określonych typach kart Struktury.

Części karty Struktura są następujące:

A) Nazwa i typ struktury
B) Zasoby wytworzone przez strukturę raz zbudowaną
C) Koszt zasobów do budowy struktury
D) Wyzwalacz dla pokazanego efektu i dodatkowych reguł
E) Przestrzeń kostki do aktywacji struktury
F) Struktury działają, gdy kostka zostanie dodana, aby ją aktywować
G) Efekt eksploatacji
H) Punkty zwycięstwa

Galaxy Under Siege

Master of Orion rozgrywany jest w rundach i skręca w sumie maksymalnie osiem rund. Rundę gry podsumowano tutaj.

Krok pierwszy: Zdobądź zasoby

Każdy gracz przegląda swoją planszę Civilization i przesuwa swoje kostki na swoich torach zasobów po prawej stronie dla każdego rodzaju zasobów udostępnianych przez dowolne zagrane karty w ich Systemie lub Doradcy. Nie można zebrać więcej niż dziewięciu zasobów z każdej rundy. Gracze będą pomijali ten krok podczas pierwszej rundy gry.

Krok drugi: Określ wysiłek

Każdy gracz określa teraz, w jaki sposób opodatkowana jest ich cywilizacja, patrząc na sześcian zasobów, który ma najdalsze prawo. Kolumna, w której znajduje się kostka zasobów (typ zasobu nie ma znaczenia, ani nie ma znaczenia, jeśli więcej niż jeden zasób znajduje się w tej samej kolumnie), określa aktualny poziom wysiłku cywilizacji gracza. Gracz zbiera liczbę kostek, dostosowuje morale i może mieć możliwość narysowania dodatkowej karty Struktury. Zebrane kostki oznaczają liczbę wszystkich działań, jakie gracz może wykonać w tej rundzie.

Krok trzeci: Rozwiąż efekty “Na początku rundy”

Niektóre karty i cywilizacje dają graczowi dodatkowy efekt na początku rundy. Zaczynając od Pierwszego Gracza i kontynuując sekwencję kolejności tur, każdy gracz rozpatruje efekty “Na starcie rundy”, które mogą mieć.

Krok czwarty: podejmuj działania

Rozpoczynając od Pierwszego Gracza i kontynuując kolejność kolejności tur, każdy gracz wykona jedną akcję, umieszczając jedną z dostępnych kostek podaną w kroku drugim. Kostki te są umieszczane w polu akcji znajdującym się na ich kartach struktury, kartach doradców lub kartach cywilizacji. Karty Struktura i Doradca zawierają zbyt wiele unikatowych akcji, które można tutaj wymienić, ale każdy gracz zawsze ma dostęp do następujących akcji z planszy Cywilizacji.

Budowa: zagraj kartę Struktury z ręki gracza, najpierw zmniejszając liczbę zasobów na torze zasobów, aby za to zapłacić.
Eksploatacja: Odrzuć jedną kartę Struktury z ręki gracza, aby natychmiast uzyskać wymieniony efekt Wykorzystanie.
Badania: Narysuj dwie karty struktury i umieść je w ręce gracza.
Aktywuj: Umieść sześcian, aby aktywować kartę z pustym “A” spacji.
Wymiana: Wymień określony typ karty jednego typu zasobu na inny.
Propaganda: Zwiększ morale cywilizacji.
Zlecenie: Zatrudnij doradcę (jeśli gracz ma już kartę doradcy, musi umieścić swojego obecnego doradcę z powrotem w rzędzie, a następnie wziąć nowego).
Atak: Atakuj cywilizację innego gracza, zmniejszając flotę gracza.

Ten krok trwa, dopóki wszyscy gracze nie zużyją wszystkich swoich kostek. Pamiętaj, że gracze nie zawsze mają taką samą liczbę akcji. Kontynuuj sekwencję kolejności skręcania aż do użycia ostatniej kostki.

Krok piąty: sprawdź stan końcowy

Po zakończeniu wszystkich działań gracze decydują, czy gra dobiegnie końca, co nastąpi, jeśli zostanie spełniony jeden z poniższych warunków:

Koniec ósmej rundy
Przynajmniej jeden gracz ma cywilizację o wartości morale równej zero lub mniejszej
Przynajmniej jeden gracz ma pięć kart w każdym ze swoich czterech systemów

Jeśli gra się zakończy, wszyscy gracze natychmiast przechodzą do końca punktacji. Jeśli nie, gra będzie kontynuowana.

Krok szósty: Odrzuć

Każdy gracz przegląda karty znajdujące się nadal w ręce i odrzuca do pięciu kart. Odrzucone karty układane są w stos, odkryte. Zauważ, że gracze mogą mieć więcej kart na ręce na podstawie niektórych kart, które mają aktywne w grze.

Krok siódmy: zresetuj kostki

Wszystkie kostki znajdujące się obecnie w grze powracają do puli kostek gracza.

Krok ósmy: Zdaj znacznik pierwszego gracza

Na koniec przekaż znacznik Pierwszego Gracza do następnego gracza w kolejności kolejności skrętów.

To kończy jedną rundę gry. Następny zaczyna się od kroku pierwszego opisanego powyżej.

Kończąc wojnę, wygrywając galaktykę

Jeśli gra zostanie uruchomiona podczas rundy, wszyscy gracze określą teraz końcowy wynik. Odbywa się to poprzez zliczanie punktów zwycięstwa zdobytych przez konkretne karty struktury, zbiory określonych kart struktury i unikalne kompilacje systemowe określone przez opisy kart konstrukcji. Każdy gracz dodaje (lub zmniejsza) ich aktualną wartość Morale. Użyj Centralnej planszy, aby śledzić zdobyte punkty zwycięstwa.

Gracz z największą ilością punktów zwycięstwa to Mistrz Oriona!

Wariant gry

Master of Orion nie jest tym, co uważam za trudną do uchwycenia, ale jeśli grasz z młodszymi lub niedoświadczonymi graczami, możesz zmniejszyć obciążenie i złożoność gry, pozwalając graczom tylko na użycie rasy ludzkiej i usunięcie doradców. Osobiście nie sugeruję tego podejścia po pierwszej grze, ponieważ unikalne cywilizacje i losowi doradcy sprawiają, że każda gra jest wyjątkowa.

Aby dowiedzieć się więcej o Master of Orion, odwiedź stronę internetową gry.
Ostatnie słowo

The Child Geeks byli trochę powolni, aby wybrać tę jedną, ale kiedy już znaleźli się na nogach, wszyscy byli już w środku. Tylko nasi starsi i bardziej doświadczeni Geekowie z Dzieciństwa chcieli zagrać w tę grę, ponieważ nasze młodsze i mniej doświadczone Dziecięce Geki znalazły grę być nieco zbyt długie lub zbyt “duże”. Dla tych Dziecinnych Geek, którzy zapuszczali się do galaktyki Oriona, byli bardzo zadowoleni z ich podróży. Według jednego z dzieciaków Geek: “Początkowo byłem zdezorientowany, ale kiedy wyjaśniłeś, że chodzi tylko o karty, które budujesz, gra zaczęła mieć wiele sensu.” Inny Child Geek powiedział: “Podoba mi się ta gra dużo z dwóch powodów. Po pierwsze, zawsze masz coś do zrobienia. Po drugie, nigdy nie możesz zrobić złego ruchu. “Z technicznego punktu widzenia możesz, ale tylko z perspektywy czasu i dopiero po zakończeniu gry. W takim przypadku taki wgląd nie jest zbyt użyteczny, z wyjątkiem tych, którzy natychmiast chcą grać w inną grę. To powiedziawszy, wszystkie Geek Dzieci zagłosowały za zatwierdzeniem Mistrza Oriona, uznając go za grę, która rzuciła mu wyzwanie, ale zawsze była przede wszystkim zabawą.

The Parent Geeks, szczególnie bardziej doświadczeni gracze, uznali, że Master of Orion to wybuch. Nawet bardziej przypadkowi gracze Parent Geek uznali Master of Orion za grę, którą lubią odkrywać. Według jednego z rodziców Geek: “Gra daje wiele opcji, które na początku nie mają większego sensu. Jak tylko skończysz swoją pierwszą rundę i zobaczysz, jak inni gracze przyłączyli się do swojej kolejki, gra nagle staje się bardzo klarowna. “Inny rodzic Geek powiedział:” Zazwyczaj unikam gier science-fiction, ale ten naprawdę mnie łaskotał. Zauważyłem, że bardzo lubiłem budować moją cywilizację, pozostawiając mnie z poczuciem spełnienia, nawet jeśli nie wygrałem. “Jedyną cechą gry, w którą grał Rodziców, którzy byli słabi, była walka, której nie było. bardzo często używane przez innych, z wyjątkiem najbardziej agresywnych graczy. Mimo to cała gra uzyskała aprobatę Parent Geeks.

The Gamer Geeks bawili się w pełni. Według jednego z graczy Gamer Geek: “Jestem wielkim fanem Eclipse i innych gier 4x. Pozwalają mi w pełni odkrywać i przekraczać granice. Ta gra zrobiła to samo, nie zmniejszając tego, co mogłem zrobić, mimo że miał tylko osiem rund. To gra mocno, zaangażowało mnie od samego początku i ani razu nie straciłem mojej uwagi. “Kolejny Gamer Geek powiedział:” Myślę, że świetna gra. Robi wszystko dobrze. Daje graczom wiele opcji bez przytłaczania ich, wiele różnych sposobów na wygraną i ma pozornie nieskończoną wartość powtórki. “Podobnie jak Geek Rodzica, Geo Gracze nie lubili walki w grze, ale z różnych powodów . Podczas gdy Rodzicowie Geek stwierdzili, że akcja jest agresywna i przerywana, Gracze Geografów uważali, że walka nie była wystarczająco rozwinięta i czuła się trochę nie na miejscu. Jak to ujął jeden z graczy, “Rozumiem, dlaczego zrobili to tak, jak oni, ale nie uważam, że walkę należy określić, po prostu widząc, kto ma więcej zasobów. Powinno być coś więcej z niewielką szansą, aby słabszy wygrał ten dzień. “Pomimo rozczarowania systemem walki, jednogłośnie zgodzili się, że Mistrz of Orion jest grą, z której wszyscy się zgodzili.

Master of Orion to jedna z pierwszych gier komputerowych z zakresu badań naukowych i dyplomacji w kosmosie, jakie kiedykolwiek grałem w dniu, w którym wciąż miałem włosy i obfity wolny czas. Wersja gry planszowej obejmuje wszystkie podstępy i politykę oraz usprawnia ją. Rundy są szybkie, akcje znaczące, a gra płynie naturalnie. Jedynym momentem, gdy któraś z naszych gier zwolniła, było to, że gracz nie myślał o kolejnej turze, gdy nie była ich kolej. Jeśli czekasz, aby “zareagować” na przeciwników w tej grze, nie grasz tego dobrze. Mistrz Oriona polega na ustaleniu porządku, a następnie dostosowaniu taktyki, aby osiągnąć ten plan w oparciu o rozwój galaktyki.

Jestem także fanem Eclipse, ale bardzo ciężko jest mi go przekazać na stół. Jeśli korzystasz z rozszerzeń, jedna gra w Eclipse może trwać godzinami z czterema osobami. Przy tej samej liczbie osób dostaję grę z 4x elementami, która w większości przypadków zajmuje mniej niż godzinę. Chociaż, aby być jasnym, Mistrz of Orion nie jest grą 4x. Po prostu tak to wygląda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.